Kola Šimsa
   Můj účet
essox
Nákup na splátky

0 položek - 0 Kč

Servis

ceník servis

PRVNÍCH 150 km

Prvních 150 km lze definovat jako zahřívací kolo, ve kterém je cyklista naplňován radostí a pestrými zážitky s novým miláčkem, ale zároveň testuje funkčnost, spolehlivost a životnost.

Každá věc během svého provozu ctí jistý zákon týkající se počtu závad v závislosti na délce jejího užívání. Mechanizmy se více méně poslušně chovají podle celkem přiléhavě nazvané vanové křivky výskytu poruch, která má tři zásadně odlišná provozní období. Na počátku poměrně prudce počty závad klesají, pak přijde dlouhý úsek s jejich rovnoměrným nízkým výskytem a nakonec se začnou poruchy zase objevovat stále častěji. Součástky jejichž životnost je rozhodně kratší než životnost kola, ač vždy záleží i na uživateli – řetěz, pneu, brzdové segmenty.

První etapou je právě záběh, druhou lze označit jako optimální dobu provozu a třetí, kdy se všechno sype, ta už je jen pro zlost. Na rozdíl od právnických praktik zde žádné možné obejití zákona není a všemi třemi fázemi naše kolo projde, ať se nám to líbí nebo ne. A tak, i když jsme investovali do biku třicet tisíc, neznamená to, že na něj nebudeme muset sáhnout. Chyba lávky: čím je kolo dražší a jeho komponenty složitější, tím je citlivější na počáteční údržbu. Dlouhodobý provoz s minimálními poruchami je pak odměnou kvalitativně vyšší třídy. Záběh s nutnostmi dolaďování a drobných oprav tedy není možné přejít, ale ani ho nelze v podstatě zkrátit. Je dětskou nemocí, která zanedbáním poznamená celý život.

Na provozní dobu zvýšeného dohledu vyjádřenou cifrou 150 km je třeba pohlížet jako na optimální dobu vhodnou k provedení první garanční prohlídky určenou na základě servisních zkušeností. Nedá se obecně ztotožňovat s koncem záběhu, který bude asi trvat o něco déle a u každého typu bude jistě i různě dlouhý. Oněch 150 km se ale ukázalo jako doba, kdy již má každé kolo něco za sebou a je přiměřeně rozladěné, aby garanční prohlídka a doseřízení mělo smysl, ale současně ještě nehrozí nebezpečí zničení uvolněných dílů při zanedbání údržby.

Vychází se i z předpokladu, že dražší, více provozně zatěžovaná kola budou pečlivěji majiteli sledována. Nevykládejte si proto termín první záruční opravy jako den, kdy se na vaše kolo poprvé někdo podívá. Mohl by vám totiž také rovnou některé díly, například kliky nebo řízení, vyměnit za nové a to na váš účet. Zanedbanou údržbu totiž nepokrývá ani celoživotní záruka se třemi hvězdičkami. V případě podezření na závadu je třeba obrátit se na servis NEPRODLENĚ.

CO TEDY SLEDOVAT PŘI ZÁBĚHU
I když je kolo správně předprovozně seřízeno, výrobní technologie dílů i jejich montáž vyžadují určitý provozní čas ke stabilizaci správné funkce. Obecně vše, co se hýbe a točí, si potřebuje nalézt a vyhladit svoji dráhu a vše na pevno mechanicky spojené si musí vzájemně sednout a vytvořit potřebné styčné plochy. Ohlazením drsností styčných povrchů dojde ke vzniku vůlí u točivých nebo kluzných uložení a u pevných spojů k jejich uvolnění. Takže: pedály mohou jít zpočátku ztuha, ale za čas mají znatelnou vůli, stejně sedlovka, se kterou se jen obtížně nastavovala výška sedla, při jízdě klouže. U drahých dílů s broušenými drahami je tento proces většinou jednorázově doseřízením odbyt. Naopak, nejobyčejnější součástky s lisovanými, často nekruhovými a málo tvrdými plochami pro kuličky se obtížně seřizují a dosažení stavu dlouhodobé optimálního nastavení je u nich někdy prakticky nemožné. Jednotlivá ostře sledovaná místa jejichž zanedbaná údržba může mít výrazný finanční dopad na vaši kapsu nebo která jsou důležitá z hlediska bezpečného provozu: spojení klik s hřídelem dotažením šroubu/matice v ose klíčem zkontrolovat z počátku po každé jízdě později občas, ale vždy, když se ze středového složení ozývají pravidelné zvuky nebo je podezření na vznik vůle; dotažení pedálů v klikách po první jízdě se jisté vyplatí klíčem č. 15 zkontrolovat, zda čela os dostatečně sedí na ploše klik; hlavové složení po každé jízdě se přesvědčit o dotažení pojistné matice řízení a zjistit poklepnutím předního kola, zda nevznikla vůle v uložení, která by postupně mohla misky řízení zcela znehodnotit; šrouby představce občas je dobré přitáhnout vřeteno představce a zejména šroub objímky - točící se řídítka nejsou pro jízdu v žádném případě ideální, i když zde vzniklá materiální škoda, nemusí být velká (pokud s neovladatelným kolem nehavarujete);

GARANČNÍ PROHLÍDKA
Je poskytována bezplatně v rámci prodeje na našich provozovnách. Chcete-li si ji, ale z nějakého důvodu nechat provést jinde, než bylo kolo zakoupeno, je předpoklad, že servis budete platit. O bezplatnost služby se také připravíte pozdním přistavením k prohlídce, v záručním listě je časově limitována /6 měsíců/.

Kolo předejte do servisu umyté a vyčištěné, takový stroj totiž každý rád prohlédne a s péčí doladí. I když se pro garance zavedl u každé firmy podobný postup, s kolem zabláceným a dobitým jako veterán od Verdunu se nikde asi moc párat nebudou. Jistěže jsou její součástí některá seřízení, která si dále bude provádět každý sám nebo za svoje, ale nepleťme si garanční prohlídku s denní údržbou kola.

Co nám to tedy vlastně s kolem provedou? V prvé řadě jsou zkontrolovány všechny důležité pevné spoje: kliky, pedály, představec, řidítko, sedlo. Vůle v otočných uloženích jsou podle potřeby doladěny na hodnoty potřebné pro lehký chod. Docentruje a dotáhne se výplet obou kol. Opět je zkontrolován a doladěn systém pohonu, je odzkoušeno řazení všech převodů a otestován brzdový systém. Někde se o správné funkci kola na závěr přesvědčí krátkou projížd'kou.

Kolo se tedy v zásadě nerozebírá ani detailně nepitvá, ale uvede se do běžného provozního stavu obvyklého v dané třídě. A tak je dobré, máte-li podezření na nějakou anomálii, která není zcela zřejmá, při předání na ni upozornit. Nezapomeňte si také nechat v záručním listě potvrdit absolvování první garance. Je jím většinou podmíněno zahájení řízení při později uplatňovaných eventuálních reklamacích.

Garanční prohlídkou končí jedna etapa vašeho soužití s kolem. Od této chvíle je jeho technický život plně ve vašich rukách. Vy rozhodnete, co si opravíte sami a co svěříte servisu, na vás je, jak budete s bikem jezdit i jak o něj budete pečovat a stejně tak i na vás zůstane, kterak budete s kolem nakonec spokojeni.

ZÁKLADNÍ POKYNY rady a triky pro provoz a údržbu jízdního kola
Přední vidlice: ohnuté nebo poškozené vidlice by měly být vyměněny, nikdy je neopravujte.

Přední kolo: kolo by mělo být usazeno uprostřed a dotaženo maticemi v přední vidlici. Šrouby musí být řádně dotaženy. Náboj je utěsněn proti vlhkosti a nečistotám, ale měl by se opakovaně prohlížet zejména po jízdě náročným terénem. Osa náboje by se měla při ručním protočení volně otáčet s velmi malým třením nebo vůlí. Dbejte na řádné vycentrování kola.

Zadní kolo: kolo je usazeno v zadní vidlici pomocí osových matic. Pokud není střed ráfku uprostřed (v ose pod dírou na odrazku) je nutné jeho stranové přecentrování. Dbejte na správně dotažené šrouby. Zadní náboj prohlížejte vyjmutím zadního kola z rámu a ručním otáčením osy náboje kontrolujte zda se otáčí s velmi malým třením a vůlí.

Dbejte na řádné vycentrování kola.

  • Discover Card
  • Amex
  • Visa
  • PayPal